Zinvol leven met ziekte en beperking

Een (chronische) ziekte of een beperking vraagt wat van je

Je bent chronisch ziek of je hebt lichamelijke of mentale beperkingen en wilt een zinvol bestaan hebben. Onmogelijk? Nee, zeker niet!

Een (chronische) ziekte of beperking vraagt wel wat meer van je dan wanneer je gezond bent. Daar zul je rekening mee moeten houden, maar een zinvol bestaan hebben is ook voor jou weggelegd. Misschien kan het niet meer zoals het altijd ging, maar je kunt zoeken naar wegen om je leven opnieuw vorm te geven. Naast de lichamelijke klachten van je ziekte kunnen er ook sociale, psychische en werkgerelateerde klachten ontstaan. Ik ondersteun je graag bij het zoeken naar oplossingen voor deze problemen. En natuurlijk, je mag bij mij ook een vreselijk potje balen, zeuren en verdriet hebben. Want je leven noodgedwongen om moeten gooien is ook gewoon een rouwproces.

Bij een chronische ziekte of bij beperkingen kun je denken aan: reuma, ziekte van Crohn, Multiple Sclerose (MS), Myalgische encefalomyelitis (ME), niet-aangeboren hersenletsel of beperkingen na een ongeval. Maar je kunt ook denken aan bijvoorbeeld chronische vermoeidheid na kanker of chronisch onverklaarde klachten.

Wil jij ook:

• Leren hoe je om kunt gaan met je ziekte of beperkingen?
    • Leren hoe je je ziekte of beperking kunt integreren in je leven?
    • Meer begrip vanuit je omgeving voor jouw ziekte?
    • Positieve eigenschappen versterken?
    • Je toekomstbeeld en mogelijkheden bepalen?
    • Balans tussen gezondheid, werk en privé?
    • En ben je op zoek naar een coach die ook ervaringsdeskundige is?

Wat levert het je op?

• Je leert signalen van je lichaam te herkennen en er naar te handelen
    • Je leert waar je grenzen liggen en kunt ze steeds beter bewaken
    • Je leert om te gaan met reacties uit je omgeving
    • Je kunt voor jezelf uitstippelen hoe jij je leven vorm wilt geven en wat je daarvoor nodig hebt

Daarnaast bied ik:

• De mogelijkheid om samen met jou en je omgeving (mantelzorgers, gezin, familie) in gesprek te gaan en kan ik ondersteuning bieden aan jouw omgeving.
  • Ondersteuning en advies aan werkgevers en scholen in het omgaan met een werknemer die ziek is of beperkingen heeft.
  • Lezingen en themabijeenkomsten rondom het thema ziekte en beperking

Anke de Jong heeft als ervaringsdeskundige én professional ruime ervaring met ziekte en beperkingen. Zij heeft haar kennis ervaringen vastgelegd in haar boek "Van overleven naar zinvol leven: de draad weer oppakken na ziekte of ongeval". Lezers vinden het een helder, herkenbaar en praktisch boek met veel tips en ervaringen. Lees hier een recensie over het boek

Maak hier een afspraak

Als je een afspraak maakt voor een aantal sessies (met als onderwerp ziekte en beperkingen) krijgt je dit boek kosteloos als werkboek bij de begeleiding.